Asiantuntija, kun löydät vihollisesi, löydät jännitteen – ja brändisi muuttuu tuotteesta tunteeksi

26.10.2024

Kysyn yleensä asiakkailtani: "Ketkä te miellätte vihollisiksenne?" Tämä kysymys herättää aina mielenkiintoista keskustelua. Usein he eivät ole edes miettineet, mitä vastaan he todella taistelisivat – tai että heidän nyt tulisi ylipäätään vastustaa jotakin.

Mutta juuri poissulkeminen ja vastakkain asettelu luo kontrastia ja syvyyttä brändille. Brändin ei tarvitse miellyttää kaikkia, vaan sen tulee olla uskollinen omalle äänelleen ja arvoilleen. Kun tiedät, mitä vastaan taistelet, pystyt asemoimaan itsesi vahvemmin ja kirkastamaan viestisi.


Näkymätön vihollinen?

Itse näen asiantuntijabrändin suurimpana vihollisena näkymättömyyden. Asiantuntijoiden on tultava näkyviksi – asiakkaat eivät voi ostaa osaamista, josta he eivät tiedä.

Näen brändit persoonina, jotka taistelevat omien arvojensa ja visioidensa puolesta.

Ajatellaanpa vaikka muutamia ikonisia brändejä ja niiden roolia tässä taistelussa:


Nike – Sankari

Nike on sankari, inspiroija, rohkaisija ja oikeuden puolustaja. Se taistelee passiivisuutta ja luovuttamista vastaan, kannustaen ihmisiä saavuttamaan tavoitteensa ja ylittämään itsensä.

Eräs asiakkaani on juuri tällainen. Hän kamppailee harmaata, kasvotonta alaa vastaan ja tuo markkinoille välittävän, sporttisen olemuksensa. Hänen brändinsä viestii: "Me pystymme parempaan – yhdessä!"


The North Face – Tutkimusmatkailija

North Face on tutkimusmatkailija, joka haastaa vallitsevaa tilaa ja kulkee omia polkujaan. Se ei pelkää kokeilla rajojaan ja tuntee olonsa kotoisaksi karussa ympäristössä.

Tällainen on myös toinen asiakkaani. Hän taistelee alan perinteisiä toimintatapoja vastaan ja rakentaa liiketoimintaa omilla ehdoillaan. Hän kutsuu asiakkaansa mukaansa tälle seikkailulle ja näyttää, että asioita voi tehdä toisin – omassa, aidossa ympäristössään.


Pepsi – Narri

Pepsi on narri, viihdyttäjä, joka ottaa asiat esille rennosti, pilke silmäkulmassa. Se on viihdyttäjä, hauskanpitäjä ja ottaa asioita esille taitavasti, pilke silmäkulmassa, eikä ota itseään vakavasti (tai siltä ainakin näyttää).

Eräälle asiakkaalleni ehdotin tätä narrityyppiä. Hän on erinomainen puhuja, joka osaa käsitellä vaikeitakin aiheita kepeästi ja huumorin kautta. Hänen brändinsä tuo esille: "Eihän tämä voi olla totta enää vuonna 2024 – muutosta on tapahduttava!"


Brändäys on ennen kaikkea tarinankerrontaa

Jokainen brändi kertoo omaa tarinaansa, ja asiakkaat samaistuvat näihin tarinoihin – jos ne tuntuvat aidolta ja koskettavat jotain heille tärkeää.

Kun luomme brändejä, autan asiakkaitani löytämään oman tarinansa ja määrittelemään sen, ketä vastaan he taistelevat. Sillä juuri se luo persoonan, johon asiakkaat voivat liittyä. Tämä taistelu ei ole negatiivista – se on oman vision ja arvojen puolustamista. Se tekee brändistä elävän ja merkityksellisen.


Oletko sinä miettinyt, mitä vastaan sinun asiantuntijabrändisi taistelee?


Kirkasta oma asiantuntijabrändisi ja viestintäsi sen myötä – ota yhteyttä minuun LinkedInissä, emmi@muutostoimistokuohu tai p. 0407669558

Jos tarinoiden kirjoittaminen kiinnostaa, niin pidän omakustannekirjan tekemisestä koulutuksen, ennakkoilmoittautuminen on auki täällä!