Asiantuntijan brändi – ja milloin et tarvitse sitä

14.10.2024

Brändi tuntuu salamyhkäiseltä ja vaikeasti määriteltävältä käsitteeltä vai tuntuuko? Kun kysyin kymmeneltä asiantuntijalta, mikä brändi on – tulokset olivat ainakin minusta hämmästyttäviä, sillä he kaikki tiesivät!

Brändiä kuvailtiin asiakaskokemukseksi yrityksestä – mielikuvaksi jostain yrityksen palvelusta – tunteeksi, joka tulee, kun ollaan jossain kontaktissa yritykseen jne.

Kaikki ne olivat hyviä vastauksia!

He kuitenkin myönsivät, että eivät tiedä miten se tehdään. Eli jotain mystistä siinä kuitenkin koetaan olevan.

Mutta mikä on sitten asiantuntijan brändi?

Se on edelleen tunne, joka ihmisestä tulee. Se on mielikuva, joka ihmisestä on asiantuntijana ja se on kaikki se, miten asiat asiakaskontaktipisteissä hoidetaan.

Tiivistin asiantuntijabrändin muodostumisen alla olevaan kuvioon, joka julkaistiin Unelmaura-kirjassa kesällä.

Asiantuntijabrändin muodostuminen kirjassa: Similä & Harjuniemi (2024) Unelma urasta vai Unelmaura – Urajumista merkityksellisempään työelämään.

Asiantuntijabrändin lähtökohta on sinun, eli asiantuntijan, oma osaaminen ja siitä valikoidut teemat, joilla haluat tulla näkyväksi ja tunnetuksi. Viestit yhä uudelleen näistä teemoista ja herätät luottamusta vastailemalla ja olemalla tavoitettavissa. Palveluitasi toimittaessa lunastat lupaukset ja keräät saadut palautteet sekä kerrot niistä muillekin. Sinusta muodostuu mielikuva asiantuntijana muiden mielissä. Kuuntelet, kuinka muut sanoittavat osaamistasi eteenpäin ja mietit, onko mielikuva halutunlainen vai pitäisikö sitä suunnata uudelleen. Mietit omaa osaamistasi, teemoja ja niin edelleen.

Yksinkertaisuudessaan näin!

Brändin kehittäminen on iteratiivinen prosessi. Iterointi on yleinen nimitys menetelmille, joissa samoja työvaiheita toistetaan niin kauan, kunnes toistot halutaan lopettaa.

Miten sinä hyötyisit asiantuntijabrändin rakentamisesta?

Riippuu aivan siitä, mitkä ovat tavoitteesi – onko brändin rakentamisesta hyötyä vai ei. Jos palvelusi on niin sanotusti hyödyke, niin tästä ei ole hyötyä.

Jos palveluasi kulutetaan, eikä sillä ole kilpailijoita ja töitä riittää kauaksi hamaan tulevaisuuteen, niitä tulee suorastaan ovista ja ikkunoista – ei brändin rakentamisesta ole hyötyä siinäkään tapauksessa.

Esimerkiksi kaupungin ainoa sähköinsinööri.

Mutta!

Jos et yhtäkkiä olekaan ainoa palvelun tarjoaja paikkakunnallasi, vaan isot ketjut valtaavat alueen ja asiakkaat. Tien toiselle puolelle tulee kilpailija ja he järjestävät hienon valoshown avaispäivänä. Luulempa, että silloin käy mielessäsi, että olisinpa tehnyt jotain tämän brändin eteen.

Toivon, että sinulla on brändiasiat hallussa

...mutta jos ei ole? On sinulla onneksi vaihtoehtoja 😄

  1. Seuraa tätä uutiskirjettä
  2. Lueskele kirjoja ja artikkeleita, kuuntele podcasteja (esim. minun vierailu Markkinointiperunassa) ja opettele asiat itse
  3. Varaa minulta aika, niin jutellaan lisää miten voisin auttaa sinua -> viestillä: emmi@muutostoimistokuohu.com tai puhelimitse 0407669558


*****

Olen Emmi, empaattinen asiantuntijabrändääjä, jonka mielestä brändi tulee perustua asiantuntijan osaamiselle, ellei kyseessä ole kenkäkauppa – siinä tapauksessa se voi perustua jollekin muulle.