Mojitoa palmun alla ja sulkakynällä kirjan runoilua – asiantuntijan salainen unelma

21.10.2024

Kuvittele itsesi kirjoittamassa kirjaa, lepposasti, palmun alla makoillen, välillä juomaa siemaillen, täydellisessä harmoniassa ajatustesi kanssa – ihanan zen unelma!

Totuus ei ehkä ole aivan näin ruusuinen, mitä olen kirjan kirjoittajilta kuullut – ja omakin kokemus on hiukka toisenlainen! 😅

Mutta oletko sinä koskaan miettinyt oman kirjan julkaisemista? Se on monen asiantuntijan salainen haave – saada ajatukset ja tietotaito yksien kansien väliin ja saada ne maailmalle painettuna ja jaettavaksi koulutuksissa, seminaareissa tai verkostoitumistapahtumissa.

Kirjan kirjoittaminen ei ole vain luovaa haahuilua (toki sitäkin tarvitaan), mutta ennen kaikkea se on projekti, joka vaatii aikaa, keskittymistä ja asiantuntemusta. Se ei synny yhdessä yössä – taustalla on oltava syvällistä tietoa ja kokemusta.

Ja juuri siksi asiantuntijan kannattaa kirjoittaa kirja.


Miksi kirjan kirjoittaminen on asiantuntijan paras päätös?

Kirjan kirjoittaminen kannattaa, sillä se

Vahvistaa asiantuntijuutta ja lisää uskottavuutta –> Kirja on vakuuttava todiste osaamisestasi.

Rakentaa henkilöbrändiä –> Se on konkreettinen osa brändiäsi, joka erottaa sinut kilpailijoista.

Tuottaa lisätuloja –> Kirja toimii semi-passiivisena tulonlähteenä ja tukee palveluidesi markkinointia.

Tukee koulutuksia ja puhujakeikkoja –> Kirja avaa ovia esiintymisiin ja kasvattaa yleisöäsi.

Laajentaa asiakaskuntaasi ja verkostojasi –> Uudet lukijat voivat kääntyä asiakkaiksesi.

Kirkastaa ajattelua ja jäsentää kokonaisuuksia –> Kirjan kirjoittaminen auttaa jäsentämään ajatuksia ja syventämään omaa osaamista.


Kirja on osa asiantuntijabrändin rakennusta.

Asiantuntijabrändiä voi vahvistaa monin tavoin.


Kolme tapaa tehdä kirjahaaveista totta

Valittavanasi on seuraavat tavat:

  1. Kustannussopimus kustantajan kanssa -> Kustantaja hoitaa julkaisuprosessin ja markkinoinnin. Sinun tehtäväksesi jää pääasiassa kirjoittaminen ja kustantajan ohjeiden noudattaminen.
  2. Palvelukustanne -> Saat kustantajan tuen, mutta markkinointi jää pitkälti omalle vastuullesi. Tämä on hybridimalli, jossa voit hyödyntää kustantajan palveluita, mutta samalla tarvitset myös paljon omaa panostusta.
  3. Omakustanne -> Kaikki on omissa käsissäsi – kirjoittamisesta aina markkinointiin ja myyntiin saakka. Vaikka se vaatii enemmän työtä, omakustannekirjailijana voi myös onnistua. Esimerkkeinä Juha Vuorinen ja Mika D. Rubanovitsch, jotka ovat julkaisseet kirjansa omakustanteina ja saavuttaneet myyntimenestystä.

Omat kokemukseni omakustanteesta

Olen itse tehnyt kaksi omakustannekirjaa ja molemmat prosessit ovat opettaneet valtavasti. Toinen kerta oli tietysti helpompi, koska tiesin jo, mitä odottaa ja kuinka eri vaiheissa edetään. Ja kultaakin kalliimpaa oli Maiju Similän mukana olo jälkimmäisessä teoksessa – joka oli todella mukava prosessi!

Vaikeinta, ehkä, oli päästää irti ja hyväksyä, että kirja on valmis. Viimeisen pisteen paikoilleen laittaminen oli vain pakko tehdä. Ja jos jotain puuttuu – ja aina jotain puuttuu – sen voi korjata seuraavassa painoksessa.


Oletko harkinnut omaa omakustannekirjaa?

Jos kirjoittaminen on ollut mielessäsi, mutta et tiedä, mistä aloittaa, laita minulle viestiä! Ajattelin järjestää koulutuksen omakustannekirjan tekemisestä vielä ennen joulua. Jos kiinnostuit, voit ilmoittautua ennakkoon täällä!


*****

Olen Emmi, empaattinen asiantuntijabrändääjä, jonka mielestä brändin tulee perustua asiantuntijan osaamiselle, ellei kyseessä ole kenkäkauppa – siinä tapauksessa se voi perustua jollekin muulle.